Przed rejsem

Czyli poradnik początkującego Skippera

Zawarcie umowy

Skorzystanie z naszych usług to dopiero pierwszy krok na drodze żeglarskiej przygody. Jeśli jesteś początkującym skipperem, możesz liczyć na nasze fachowe doradztwo w doborze odpowiedniego akwenu i jachtu. Podczas rejsu natomiast zawsze służymy wsparciem i pomocą techniczną.

Czarterując jacht otrzymujesz od nas umowę oraz przetłumaczone na język polski warunki czarteru.  Każdy armator operuje na nieco innych dokumentach , my tłumaczymy je każdorazowo, rozpoczynając współpracę z nowym partnerem. Współpracując z nami masz pewność, że podpisując umowę wiesz dokładnie jakie są warunki współpracy z danym armatorem.

Do umowy dołączone jest zawsze rozliczenie. Na dokumencie tym widnieje dokładna cena czarteru oraz terminy jej spłaty (zwykle jest to 50% w momencie zawierania umowy i 50% na miesiąc  przed czarterem). Dodatkowo w rozliczeniu widnieją również wszystkie opłaty konieczne do uregulowania w bazie, a także wysokość kaucji zwrotnej za jacht.

Na miejscu zwykle należy liczyć się z opłatami za sprzątanie końcowe, niekiedy również gaz. W Chorwacji należy także doliczyć opłatę klimatyczną. Poza tym wszystkie dodatkowe opcje, które sobie zażyczymy (silnik do pontonu, spinaker itp.)

Na ok. miesiąc przed  rozpoczęciem rejsu otrzymasz od nas jeszcze wiadomość zawierającą wskazówki dojazdu do mariny, z której odbierasz jacht. Otrzymasz też listę załogi, którą musisz wypełnić i odesłać do nas wraz z kopią swoich żeglarskich uprawnień. My odsyłamy wszystko do armatora.

Jeśli udało się podpisać umowę i przebrnąć przez wszystkie płatności nie pozostaje już nic innego, jak spokojnie czekać na nasz wymarzony rejs.

Przejęcie jachtu

Nadchodzi długo oczekiwany dzień rejsu. Gdy dotrzesz już do mariny, musisz znaleźć biuro armatora. Niekiedy w przypadku mniejszych firm biura nie ma, a przedstawiciel armatora kontaktuje się z Tobą i umawiacie się bezpośrednio na jachcie.

W tym momencie następuje tzw. Check- in, czyli przejęcie jachtu. Zwykle trwa to ok godziny, więc warto w tym czasie wyekspediować załogę na zakupy, by nie wprowadzać jarmarcznej atmosfery. W kontaktach z armatorem obowiązującym językiem jest angielski, niekiedy, zwłaszcza w Chorwacji, można dogadać się po niemiecku.  Nie warto się jednak zanadto przejmować ewentualną słabą znajomością języka . Armatorowi zależy na zadowoleniu klienta, więc dokłada wszelkich starań, aby komunikacja była na wystarczającym poziomie. Podczas przejęcia jachtu musisz mieć ze sobą oryginały swoich dokumentów żeglarskich oraz listę załogi.

Przedstawiciel armatora pokazuje Ci jacht, wprowadza we wszystkie jego systemy. Wspólnie sprawdzacie żagle i ogólny stan jachtu. Dobrze jest się przyłożyć do przejmowania sprzętu, aby wszystkie czynności eksploatacyjne przebiegały sprawnie i bezpiecznie. Podczas przekazywania jachtu sporządzany jest protokół zdawczo-odbiorczy, na którym wyszczególnione jest całe oddawane do naszej dyspozycji wyposażenie.

Ważne, aby wszelkie ubytki i zniszczenie zgłaszać i notować na tym etapie. Pozwoli to na uniknięcie nieporozumień przy zdawaniu sprzętu.

Jeśli przejdziemy przez procedurę Check –in, a niekiedy przed nią, poproszeni zostaniemy o zapłatę dodatkowej kwoty wynikającej z umowy, oraz o zdeponowanie kaucji. Kaucję można zdeponować w gotówce lub poprzez blokadę środków na karcie kredytowej. Jeżeli oddamy sprzęt bez uszkodzeń, kaucja jest nam zwracana. Istnieje też możliwość ubezpieczenia kaucji . Niekiedy opcja taka oferowana jest przez armatora, innym razem należy skontaktować się z zewnętrzną firmą (pomagamy w takich sprawach). Ubezpieczenie polega na uiszczeniu bezzwrotnej opłaty ok 10% wartości kaucji, wówczas wszelkie uszkodzenia i naprawy po rejsie pokrywane są z ubezpieczenia. Opcja ta jest bardzo przydatna, zwłaszcza podczas pierwszych rejsów.

Jeśli przebrniemy już przez całą procedurę, możemy rozpoczynać żeglowanie.

Jacht

Zakwaterowanie

Typowy czarterowy jacht turystyczny to zwykle dobrze wyposażony wodny hotel.  Do dyspozycji mamy zamykane kabiny (najczęściej dwuosobowe),  jedną lub kilka łazienek z prysznicami, w tym jeden prysznic na rufie (aby spłukać się po morskich kąpielach). Mamy wygodną mesę wraz z dobrze wyposażoną kuchnią. Z kranów leci ciepła woda, choć jej ilość jest raczej ograniczona.

Nawigacja i bezpieczeństwo

Do dyspozycji otrzymujemy podstawowe wyposażenie nawigacyjne, zgodne z wymogami na dany akwen. Zawsze powinniśmy  więc  mieć na jachcie komplet map i locji oraz podstawowe przybory nawigacyjne oraz urządzenie GPS z ploterem. Urządzenie bywają różnej jakości, jednak zwykle ich funkcjonalność pozostaje bez zarzutu. Pamiętajmy jednak, aby nie ufać im bezgranicznie i zawsze mieć ze sobą jakieś urządzenie zapasowe, choćby aplikację w komórce. Na pokładzie zawsze znajduje się także radiostacja UKF. Przejmując jacht sprawdźmy zawsze  ilość i stan środków ratunkowych.

Wyposażenie pokładu

Typowe wyposażenie pokładowe jachtu czarterowego nie jest specjalnie rozbudowane. Stawia się na trwałość, wygodę i łatwość obsługi. Mamy więc podstawowe ożaglowanie – Genuę zamontowaną na rolerze i grota najczęściej również rolowanego do masztu. Na takim takielunku nie pobijemy może rekordu prędkości, będziemy jednak mogli spokojnie i bezpiecznie żeglować, nawet z zupełnie niedoświadczoną załogą.

Silnik

Każdy jacht czarterowy wyposażony jest w stacjonarny silnik diesla, o mocy od dwudziestu kilku do ponad stu koni mechanicznych ( w zależności od wielkości jachtu); na katamaranach montowane są dwa silniki. Niekiedy do dyspozycji będziemy mieli także zamontowane w dziobie stery strumieniowe, znacznie ułatwiające manewrowanie w ciasnych portach.  Pamiętajmy, że odbierając jacht zabieramy go z pełnym bakiem, i z takim  też należy go zdać.

Zdanie jachtu

Po udam rejsie pozostaje nam tylko zdać sprzęt. Wygląda to podobnie do przejmowania jachtu, z tą różnicą, że tym razem my rozliczamy się z protokołu. Przy zdawaniu jachtu należy zgłosić wszelkie zniszczenia i uszkodzenia. Nie zawsze muszą one skutkować potrąceniami z kaucji. Bardzo często armatorzy sprawdzają także dno jachtu z pomocą nurka. Jeśli jacht jest nieuszkodzony, a lista wyposażenia się zgadza, otrzymujemy z powrotem naszą kaucję i możemy pełni nowych doznań wracać do domu planując już kolejne eskapady.